W tym roku szkolnym Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Lipinach razem z setką innych szkół w Polsce wzięła udział w projekcie Narodowego Banku Polskiego pod hasłem Polski ZŁOTY ma sto lat!. Dzięki zwycięstwu w konkursie grantowym otrzymaliśmy dofinasowanie na realizację zadań związanych ze stuleciem ustanowienia nazwy „złoty” dla polskiej waluty.
Celem wszystkich działań było uświadamianie uczniom, jak zmieniła się polska waluta od jej odrodzenia do czasów współczesnych oraz jak stabilna pozycja złotego wpływa na umacnianie gospodarki i pozycję Polski w świecie.
Aby zrealizować powyższe zadanie od grudnia do końca marca uczniowie klas V-VIII brali udział w wyjazdach oraz zajęciach przygotowanych przez nauczycieli. W ten sposób uczestnicy projektu poszerzali wiedzę na temat polskiej waluty, jej historii, ale przede dowiedzieli się, w jaki sposób pieniądz funkcjonuje i jakie ma znaczenie dla gospodarki państwa.
Pierwszym punktem planu projektu była wizyta w Banku Spółdzielczym w Chodzieży. Nieprzypadkowo znaleźliśmy się w tej placówce, ponieważ od lat współpracujemy z nią w ramach projektu SKO. Uczestnicy wyjazdu mogli poznać tajniki bankowości oraz zyskać wiele cennych informacji. Uczniowie klasy V dowiedzieli się m.in. w jakim celu ludzie przychodzą do banku, czym zajmują się poszczególni pracownicy danej części tego miejsca. Poznali też sposoby przeliczania pieniędzy oraz zabezpieczenia związane z banknotami. Dzięki wizycie w banku uczniowie znają już różne formy płatności i potrafią wypełniać podstawowe blankiety. Wiedzą też, jak ważne jest oszczędzanie i posiadanie konta bankowego. Wycieczka do Banku Spółdzielczego w Chodzieży okazała się okazją do sprawdzenia, jak działa i funkcjonuje bank.
Dalej w klasach V-VIII przeprowadzono lekcje plastyki i historii, które tematycznie nawiązywały do obecnie obowiązującej w Polsce waluty. Na lekcjach historii uczniowie korzystając z materiałów przygotowanych przez NBP, filmików w Internecie oraz innych źródeł poznawali etapy zmian polskiej waluty. Natomiast na lekcjach plastyki realizowali projekty plastyczne o tematach: Wesoła moneta, Monetowy kolaż, Mam pomysł na własną monetę, banknot!. Z najpiękniejszych prac utworzono w szkolę galerię.
W lutym uczniowie klas V-VII mieli okazję zwiedzić Europejskie Centrum Pieniądza w Bydgoszczy. Tam mieliśmy okazję zapoznać się z dwoma ekspozycjami. Pierwsza przedstawiała dzieje Mennicy Bydgoskiej, w której jak się m.in. dowiedzieliśmy wybito w największą i najwartościowszą monetę doby staropolskiej. Gospodarz tego miejsca opowiedział nam także o dziejach polskiego Złotego, a także pokazał cenne monety oraz sposoby ich produkcji i przechowywania. Z kolei druga część dotyczyła precjozów, czyli wartościowych monet, zawieszek i biżuterii odkrytych w jednym z bydgoskich kościołów.
Na początku marca pojechaliśmy na długo wyczekiwaną przez wszystkich uczniów wycieczkę do Warszawy. Dzięki udziałowi w projekcie NBP mieliśmy okazję zwiedzić stolicę. Głównym celem było zwiedzanie Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka. Był to najważniejszy punkt wyjazdu, ponieważ tam najlepiej mogliśmy skupić się na celu projektu. Bardzo ciekawe ekspozycje stworzone dzięki różnorodnym technikom multimedialnym pozwoliły zwiedzającym przyswoić podstawowe zagadnienia związane z ekonomią. Uczniowie mogli zobaczyć m.in.: unikalną kolekcję monet i banknotów z różnych okresów, milion złotych w banknotach, skarbiec, bankowóz, 12,5 kilogramową sztabę złota, pierwszy polski banknot polimerowy, prezentację projektowania i produkcji pieniądza. Dzięki temu miejscu poznaliśmy podstawowe zagadnienia związane z gospodarką pieniężną.
Korzystając z okazji pobytu w Warszawie zwiedziliśmy także: najważniejsze miejsca Starego Miasta, Zamek Królewski, Pałac Kultury i Nauki, Stadion Narodowy oraz Muzeum Powstania Warszawskiego, a także odbyliśmy spacer po Łazienkach Królewskich.
W ramach projektu zakupiliśmy także gry planszowe do świetlicy szkolnej. Wszystkie związane są z tematyką pieniądza, planowaniem wydatków i zarządzaniem finansami. Dzięki zajęciom świetlicowym będziemy mogli ćwiczyć działania związane z obrotem pieniędzmi, które mogą przydać się w dorosłym życiu.
Bardzo cieszymy się, że mogliśmy wziąć udział w tym projekcie. Nie zdawaliśmy sobie sprawy, jak wiele ciekawych informacji związanych z pieniądzem nas otacza. Dzięki realizacji tych wszystkich zadań znacząco poszerzyliśmy swoją wiedzę związaną z polską walutą i pewnie już na zawsze zapamiętamy, że w 1919 r. ustawą z 28 lutego Sejm zdecydował o wprowadzeniu w Polsce w przyszłości złotego.