Dziewięcioro uczniów klas V- VII ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Lipinach osiągnęło znaczący sukces w prestiżowym turnieju robotycznym Liga Robotów zorganizowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Był to element programu "Laboratoria Przyszłości". Wydarzenie odbyło się w niedzielę 19 listopada 2023 r. w Zatoce Sportu Politechniki Łódzkiej.
Reprezentanci naszej placówki - jako jednej z 320 szkół z całej Polski wybranych do udziału w tym projekcie spotkali się w Łodzi na etapie wojewódzkim ogólnopolskiego turnieju z 13 drużynami z woj. łódzkiego i 8 z woj. wielkopolskiego. Szkoła na trzy tygodnie przed zawodami otrzymała zestaw klocków do budowy robotów oraz matę edukacyjną do programowania.
Zadaniem uczniów było zaprojektowanie, skonstruowanie i zaprogramowanie robotów, które wykonywały misje na turniejowej macie oraz brały udział w wyścigu i zadaniach programistycznych. Było to duże wyzwanie dla naszych uczniów, gdyż takich klocków w szkole nie posiadaliśmy. Skonstruowali robota, uczyli się programowania, aby jak najlepiej zaprezentować się podczas turnieju. Nie lada wyzwaniem było również skonstruowanie pojazdu napędzanego jedynie gumką, który musiał pokonać 8 metrów. Drużyna z Lipiny wykazała się wybitnymi umiejętnościami, zajmując pierwsze miejsca w konkurencjach: "Wyścig" i "Programowanie". Drużyny do turnieju przygotowywały się pod kierunkiem p. Doroty Jędrkowiak oraz Justyny Gallas. Turniej był oparty na założeniach idei STEAM, a uczniowie rozwijali umiejętności takie jak współpraca, kreatywność, krytyczne myślenie i komunikacja. Wkroczyli w świat robotyki i nowoczesnych technologii, aktywnie rozwiązując wyzwania i rozwijając swoje pasje. Projekt ten daje możliwość połączenia najnowszych osiągnięć nauki, inżynierii oraz technologii, aby przez aktywne zaangażowanie uczniów, odkrywać ich talenty i pasje.
Podczas tego wydarzenia nasi uczniowie mieli również okazję zapoznać się z nowoczesnymi technologiami dzięki warsztatom prowadzonym przez edukatorów Mobilnych Laboratoriów Przyszłości. Każdy mógł spróbować sił w poznawaniu wirtualnej rzeczywistości, rozwinąć zdolność logicznego myślenia dzięki programowaniu robotów i spróbować swoich sił podczas kreatywnych warsztatów z długopisami 3D. Uczestnicy zapoznali się także z możliwościami projektowania i obserwowali proces wydruku z drukarki 3D. Dzięki udziałowi w Lidze Robotów nasza szkoła wzbogaciła się o zestaw klocków LEGO SPIKE Prime oraz matę turniejową.